Barnprogramets värde

Tänkte fortsätta på min diskussionsparentes från gårdagens inlägg, om julkalendern ! Här kommer en liten lista som börjar där mitt minne börjar ! ;)

1991 - Sunes jul
1992 - Klasses julkalender
1993 - Tomtemaskinen
1994 - Håll huvet kallt
1995 - Jul i Kapernaum
1996 - Mysteriet på Greveholm
1997 - Pelle Svanslös
1998 - När karusellerna sover
1999 - Julens hjältar
2000 - Ronny och Julia
2001 - Kaspar i Nudådalen
2002 - Dieselråttor och sjömansmöss
2003 - Håkan Bråkan
2004 - Allrams höjdarpaket
2005 - En decemberdröm
2006 - LasseMajas Detektivbyrå
2007 - En riktig jul
2008 - Skägget i brevlådan


Fram till 97 var julkalendrarna helt underbara (minns dock inte Håll huvet kallt så mycket) ! Har Pelle Svanslös, Jul i Kapernaum, Mysteriet på Greveholm och Tomtemaskinen på dvd och jag bara älskar dom ! Fick faktiskt Jul i Kapernaum i julklapp i år ! ;) Men i alla fall, om man jämför dom med årets.. Det går inte ens att jämföra för årets var inte ens värd dom 15 minutrarna jag la på den på julafton.. Helt tråkigt, meningslös och bara trist ! Jag säger bara stackars barn som växer upp med så tråkiga julkalendrar.. Det är tråkigt eftersom kalendern har blivit en tradition så vill man ju se lixom men jag själv har knappt brytt mej om att kolla sen När karusellerna sover.. Tyckte att Julens hjältar var helt ok men absolut inte i klass med ovansåtende fyra favoriter !

Det här gäller inte bara julkalendern utan jag tycker att barnprogram över huvudtaget har tappat sin charm ! Skulle kunna bero på att jag har vuxit upp och att barnprogrammen inte görs för mej ! ;) Jag sitter och kommer på ibland en massa underbara barnprogram som gick när jag var liten, Pingu, Björnes magasin, Trasdockorna, My little ponny, Ika i rutan, .. Har inte minsta aning om vad det går för barnprogram nuförtiden ! Jag tror ärligt att barnprogrammen har förlorat sin charm hos alla (och inte bara mej).. Det känns lite så, att barn hellre kollar på filmer eller spelar dataspel.. Jag menar förr kollade ju alla på Björnes lixom, om man var hos en kompis och lekte så var man alltid tvungen att åka hem innan sex när Bolibompa började ! Jag tror inte att det är riktigt så längre, barnprogrammen betyder inte lika mycket längre och det är synd.. Jag är inte speciellt konservativ men vissa saker borde faktiskt förbli så som dom alltid varit !


    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0