090607

Då har man utfört sin medborgerliga plikt. Det var en spännande upplevselse må jag säga, att gå och rösta. Mamma och jag hade inte riktigt bestämt oss för vilket parti vi skulle rösta på när vi kom dit (självklart är vi ju åt vänster men där finns ju fler än ett alternativ) så vi stog där och viskade och försökte kommunicera under själva röstningen. Men nu är det klart i alla fall och vi är nöjda med vårat val ! ;)

Större delar av dagen har det snackats just politik här hemma eftersom jag, tro det eller ej, är intresserad och ganska insatt om jag får säga det själv. Om jag inte var sjukligt blyg så tror jag att jag skulle vara ganska bra som politiker. Eller kanske inte. Har svårt att styra mitt humör i vissa situationer så jag skulle nog inte kunna ta en diskussion med någon som har helt skilda åsikter men jag skulle ändå vilja engagera mej på något sätt så jag har kollat runt lite på ungdomsförbundens hemsidor och så, så snart tar jag mina första steg mot en karriär inom politik. Något överdrivet kanske men vi får väl se vad som händer. Som sagt, jag är ändå ganska insatt, jag är säker på vad jag tycker och jag skulle mer än gärna kämpa för det som jag tycker är rätt. Den viktigaste fråga där tycker jag är jämställdhet. Och inte bara jämställdhet mellan kvinnor och män utan mellan folket överhuvudtaget. Är det något jag hatar så är det orättvisor, ska vi fortsätta ha en högerregering kommer klyftorna mellan folk bara öka mer och mer. Vi är påväg tillbaka mot början av 1900-talets över- och underklassamhälle. Det viktigaste för högern verkar vara just pengar och rikedom. Att belöna dom redan rika.

Min mamma sa ett bra exempel förut. Sjuksköterskeyrket är väl egentligen ett av dom viktigaste yrkena och samtidigt inget lätt yrke men ändå sliter dom för usla löner. Sen kan det sitta en chef nånstans, som egentligen inte lyfter ett finger men ändå ta ut sjukt mycket mer lön än en sjuksköterska. Men vem är det som får ta hand om vem när chefsnissen blir sjuk? Eller bara gammal? Vem är det som torkar vems arsle då?

Jag gillar inte iden att man ska belöna dom människor som har orken att plugga halva sitt liv. Att dom ska få så mycket mer pengar pga det. För när det kommer till kritan så behövs ju alla, med eller utan utbildning. Hur skulle det gå om ingen satt i kassan på Ica? Om brevbäraren inte kom med posten? Eller om sjuksköterskorna inte fanns till hands? Jag tror däremot inte att ett större företag skulle gå under om chefen inte satt på sin plats. För utan alla som faktiskt arbetar, vad har chefen kvar då? Sin tjocka plånbok, en stund.

En annan sak som vi diskuterade förut och som jag nämnde tidigare. Det viktigaste för högernissarna verkar vara pengar och rikedom. Dom verkar vilja att klyftan mellan klasserna ska växa. Som en sån sak som att dom vill sänka skatten. Det gynnar ju den som redan tjänar mycket plus att det också bidrar till mindre pengar till sjukvård, skola, äldreomsorg osv. Och fastighetsskatten som det har tjatats så mycket om, den som har råd att köpa en sommarstuga på västkusten har också råd att betala fastighetsskatt och har man inte det så får man väl helt enkelt låta bli att köpa en sommarstuga.

Nej, jag tror på Robin Hoods idé om att ta från dom rika och ge till dom fattiga.
Inte tvärtom som det ser ut just nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0