091129, 19.11

Sen jag började övningsköra har jag märkt att folk har otroligt svårt att köra rätt i rondeller. Eller det kanske inte är själva bilköringen som är problemet utan snarare blinkningen. Jag körde med mamma härom dagen och kom fram till just en rondell, tittade åt vänster och såg en bil som var påväg in i rondellen och blinkar åt höger. Då tror jag självklart att den här personen ska svänga av direkt till höger i första avfarten, så jag börjar köra ut. Istället fortsätter människan i rondellen och svänger av i den tredje utfarten. Så jag får tvärnita halvvägs ut i rondellen på grund av att den här människan uppenbarligen inte lärt sej blinka rätt i en rondell.

Så kommer då min fråga, exakt HUR tänkte människan som blinkade när han/hon skulle köra IN i rondellen? Hur agerar man i så fall när vägen man kör på svänger? Blinkar i skarpa kurvor? Alla människor ska ju in i rondellen och förhoppningsvis kör också alla människor åt samma håll i rondellen. Däremot vet ingen annan när man tänker köra ut ur rondellen vilket man lämpligast visar med hjälp av sin blinkers. Så, när du kör i en rondell, blinka ingen annan gång än när du är påväg ur rondellen. Lär dej det så slipper både du och andra människor vara med om nära-döden-upplevelser och olyckor orsakade av okunnighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0