091029, 17.54

Jag har just kollat på Kvällsöppet med Ekdahl, där det diskuterades om det låga straffet för 15-åriga Thereses mördare och jag måste säga att jag tycker det är helt sjukt. Hur kan det vara logiskt att två mördare slipper undan med ett så lågt straff som 1 år och åtta månader? Herregud, det är ju ingen tid alls. Om några år kan dom leva precis som vilka unga människor som helst medans Therese liv aldrig går att få tillbaka och hennes familj och vänner är dömda till livslång sorg och saknad.

Man kan alltså gå ut och stjäla kanske 70 år av någon annans liv och vad blir man skydlig? 1 år och 8 månader. Löjligt. Visst, Therese kommer inte tillbaka om dom två ungdomarna så är inlåsta lika länge som tiden dom stal från henne men när det gäller ett så allvarligt brott som mord anser jag att man borde se mer till brottet än gärningsmännens ålder. Jag tycker att är man straffmyndig så är man. Är det bestämt att vid 15 års ålder är man gammal nog att ta ett straff då måste vi också anse att man är gammal nog för att begå ett allvarligt brott och förstå konsekvenserna.

Det togs även upp om fallet där 16-åriga (?) Riccardo misshandlades till döds och precis som en av hans närvarande klasskompisar sa så när man är runt 16 år gammal då vet man att en spark mot huvet knappast gör något gott. Samma sak i Therese-fallet, när man är 16 vet man att tar man stryptag på någon och håller tillräckligt länge så dör personen i fråga. Vet man inte det i den åldern är det väl inte mer än rätt att man döms till vård för då är det ju uppenbarligen något som inte står helt rätt till.

Nej, jag är uppriktigt förbannad över vårat straffsystem här i Sverige. Det är helt sjukt att man faktiskt får ta någons liv och komma så lindrigt undan. Många brott där jag anser att man verkligen borde sätta ner en fot och ha nolltolerans till (t ex vid våldtäkt), där dömer man till löjligt låga straff men när det gäller pengar, bedrägeri och sånt där, då delas det ut så jäkla höga straff om man ser i proportion till brottet man begått. Det visar ju på att i Sverige anser vi att kvinnors säkerhet och människors liv, det är mindre viktigt än pengar.


Kommentarer
Postat av: Simone

SV: Tack så hemskt mycket! vad gullig du är :) vad gör du?

2009-10-29 @ 21:17:54
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: simone

sv: Kissie var aldrig med i debatt va..? Läste om det någonstans :) Jag har nyligen vaknat.. bara är ^^

2009-10-30 @ 09:18:07
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: simone

sv: Där ser man ,något otalt där kanske :P

2009-10-30 @ 13:49:10
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0