100909, 14.15

Gud vad jag önskar att jag aldrig mer behövde ha kontakt med varken soc, arbetsförmedlingen eller försäkringskassan. Jag hatar dom och deras jävla regler. Finns det några jävla idioter som går till soc och försöker lura till sej pengar, då har dom fan inte alla getter hemma. Vem fan är så korkad så den frivilligt går och utsätter sej för soc? För skitpengar? Jag kan tala om att man fan i mej inte ens får existensminimum från det där stället, som utger sej för att hjälpa människor. Det enda dom hjälper till med det är att få människor att må sämre än tidigare. Och tror man att man genom dom ska ha en chans till ett skapligt anständigt liv så tror man helt fel. Det är inget anständigt över att först sitta där och bli både förhörd och misstrodd för att sen få så lite pengar att det knappt ens betalar maten jag äter under en månad. 

Det kanske finns dom som anser att det är rätt att inte låta folk få bidrag. Här i Sverige är ju uppenbarligen det viktigaste att alla jobbar, varje sej man klarar av det eller inte, och jobbar man inte förtjänar man heller inte ett värdigt liv. Jag tycker det är skandal. Det är helt fruktansvärt. Jag är sjuk och klarar för tillfället inte av att jobba, så vad gör vi med mej? Skjuter mej och alla i liknande situation, så är det problemet löst?

Sen är det helt självklart att det finns dom som ljuger och försöker fuska till sej pengar och det är fel, verkligen, men det är oerhört kränkande att komma till soc och känna att det är vad dom tror om mej, att jag är en lat jävel som sitter här och tigger. Tro mej, den dagen jag klarar av att jobba kommer jag aldrig sätta min fot på det där jävla stället och ingen önskar mer än jag att jag aldrig hade behövt gå dit från första början. Men att använda metoden att göra det väldigt svårt att överhuvudtaget få några pengar, det straffar ju bara dom som faktiskt behöver hjälpen. Om soc så säger nej till min försörjningsstödsansökan så mår jag lika dåligt i alla fall, sämre till och med eftersom jag vet att ekonomin inte går ihop och vi riskerar att inte ha mat för hela månaden. Vilken sjukdom det skulle vara medicin för kan man ju fundera över. . .


Kommentarer
Postat av: Classy - ung blivande mamma!

Bara bra här med, gjort idag?

2010-09-09 @ 14:38:24
URL: http://classys.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv: hih tusen tack :D

2010-09-09 @ 17:12:54
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Anna

Om så många inte lurade till sig bidrag kanske man kunde höja bidragen för resten...

2010-09-10 @ 16:31:37
URL: http://annaanstensen.blogg.se/
Postat av: Anna

sv: det är klart, och hellre att man ger nån ett bidrag för mycket än ett för lite. Svårt det där :S

2010-09-10 @ 21:34:07
URL: http://annaanstensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0