Emetofobi

Det fick jag reda på att jag har idag ! För er som inte vet så är det "spy-fobi" helt enkelt, man kan vara rädd för att se andra spy eller för att själv spy. I mitt fall så är det ju att själv spy, tror jag.. Jag är ju egentligen bara rädd för magsjukespyan, inte om nån är full å spyr för det smittar ju inte.. Sen älskar jag väl inte att sitta å kolla när nån spyr överhuvudtaget men fobin ligger vid magsjukespyan helt enkelt. Jag läste några insändare från folk som berättade om sin fobi och jag kan säga att jag verkligen kände igen mej, att man under den här perioden när magsjukan eller vinterkräksjukan (som det så fint heter) går så vill man helst bara stanna inne hela tiden, inte träffa en människa, så fort man hör ordet magsjuka så stelnar man till. Jag märker nu när jag har läst en massa om magsjuka att jag nästan känner symptomen, av att ha läst ordet, hur sjukt är inte det ? Men det är ju samtidigt inget påhitt utan det känns ju på riktigt, för mej.


Jag vet nu när jag är på KFG, jag sitter där och det enda jag kan tänka på är "undra om han/hon bredvid mej har varit/kommerbli magsjuk?"  Jag typ förösker göra mej så liten jag kan och inte nudda nått eller nån.. Eller om man är på Marieberg, jag går och känner obehag mer eller mindre hela tiden.. När Jonas blev magsjuk förra året var jag tvungen att vara hemma från skolan i två dagar för att jag var så jävla rädd att jag var sjuk, jag blev inte sjuk men under dom två dagarna.. Herregud, det var nog dom värsta dagarna i mitt liv, jag åt inget, jag vågade inte gå in på toan där sjuklingen varit, jag vågade knappt röra mej.. Tredje dagen när Jonas började friskna till fick jag feber istället, skulle inte förvåna mej om det berodde på stressen, nervositeten och oron från dom tidigare dagarna.


Det är väldigt konstigt med alla fobier, vad är man rädd för egentligen ? Om man har spindelfobi (vilket jag också har) så säger folk i ens närhet när man blir rädd "spindlar är inte farliga" eller "vad kan dom små göra mot stora dej?" osv men det är ju inte det man är rädd för, jag är inte rädd att spindeln är farlig utan den är ju äcklig och obehaglig i sej vilken storlek den än har eller om den är giftig.. En fobi grundar sej ju egentligen i nått annat, det råkar bara ta sej form i spyrädsla, spindelfobi eller vad det nu kan vara!

Nu vet jag i alla fall att jag inte är ensam om att verkligen känna skräck inför nått så pass simpelt som att spy!


Kommentarer
Postat av: c a s p e l i h n a

Jag har nog också den fobin.. klarar inte av spyor överhuvudtaget.. usch!!



Men jag tänkte bara kika in och önska Dig en riktigt God Jul! Och passar på att fråga: Vad tycker du är det bästa på Kalle Ankas Jul??

2008-12-23 @ 15:48:06
URL: http://caspelihna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0