090817, 18.11

Har du någon gång gått förbi en stor folksamling och känt som att alla bara stirrat på dej med avsky i blicken? Som att alla i folksamlingen tänkt ungefär samma sak, "du inte är välkommen här", "du är en stor, jäkla loser", "vi vill inte ha dej här"? Det har jag. Varje gång jag kommer till min inskränkta, jävla lilla håla till hemort känns det precis så och jag vet inte varför. Eller, jag vet ju varför men jag förstår ändå inte. Jag tycker det är förjävligt att människor kan bete sej så som många gör. Ni vet, dom ler och hälsar på en så glatt när man möter dom i affären för att i nästa stund stå och snacka skit.

Jag känner mej bara så jävla besviken på att alla är så fruktansvärt fega att dom aldrig gett mej och min familj en chans. Besviken över att till och med människor som känt oss väl tillslut fallit offer för fegheten och ansett det vara viktigare vad "tuffa gänget" tycker. Jag förstår inte det där, jag har dåligt självförtorende och är väl kanske på många sätt svag som person men vad gäller mina åsikter är jag väldigt säker och stark. Det finns lixom inget någon kan säga för att ändra på dom. Tycker jag om en person skiter väl jag fullständigt i vad grannen tycker, varför skulle jag låta honom eller henne styra och ställa i mitt liv? Passar det inte så får jag väl vara utstött då. Det är viktigare för mej att göra det jag anser rätt och att alltid stå fast vid mina principer, än att passa in i samhällets sjuka norm.

Mammas psykolog sa till henne en gång att eftersom vi själva valt att vara annorlunda får vi också ta konsekvenserna av det, hur dumt det än kan verka. Visst, det kan jag hålla med om men vad är det då för annorlunda saker vi pratar om? Jo, vårat hus är målat i ljust rosa, mitt och mina systrars namn är för lika och för udda, min mamma var duktig på att shoppa barnkläder till oss, billigt men snyggt. Och jag hade förstått den tanken om vi på allvar försökt vara annorlunda, om vi på något sätt varit extrema men vi har bara velat vara oss själva och det är uppenbart att det inte är uppskattat.   

I Finnerödja lever man verkligen fullt ut efter den oskrivna lagen vid namn Jante.

Kommentarer
Postat av: Daaavid

Själv har jag frågestund just nu i bloggen, kika in om du känner för det och lämna en fråga eller två, inget måste men bara kul att få lite frågor:)



HA EN FIN MÅNDAG KVÄLL!

2009-08-17 @ 18:59:46
URL: http://davidbjorkskog.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin blogg :D

2009-08-17 @ 21:44:43
URL: http://deity.blogg.se/
Postat av: jennifer

låter som där jag bor, Det enda folk kan göra här är att snacka skit bakom ryggen på varandra.

2009-08-18 @ 18:42:19
URL: http://baarajenniiifer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0