090710, 22.04

Jag funderar på att gå en klädstylist-utbildning på fem veckor, i Göteborg. Läskigt! Jag vet inte hur jag ska göra men jag känner att jag måste göra nånting. Vill inte ha Arbetsförmedlingen och socialen efter mej, tjatandes om än det ena och än det andra. Hade möte på socialen förra veckan om AME. Jag får ju några kronor i försörjningsstöd från dom eftersom jag inte har jobb och så, så är jag tvungen att börja på det där AME för att ha rätt att få dom där pengarna. Dom tycker alltså att jag ska stå i ett café på Alléskolan från 7-16 varje dag plus att jag är heltidsarbetssökande och ska söka jobb åtta timmar om dagen PLUS att jag delar ut reklam under helgerna för att få några extra kronor. Jag alltså ungefär 3000 spänn i månaden och ska göra allt det. Hur kan nån ens föreslå en sån sak utan att skämmas? Jag förstår inte hur deras system fungerar, hur deras hjärnor fungerar. Hur länge man än har varit arbetslös så är det väl ingen som vill arbeta gratis. Dom flesta jobbar väl ändå inte för att man så gärna vill utan för att man måste för att överleva. Så är det i alla fall för mej.

Nej jag skulle aldrig nånsin kunna utbilda mej till socionom eller socialsekreterare eller vad dom nu är på Soc. Jag skulle skämmas över att sitta och säga sånna sakersom dom säger till folk. Man hör ju så mycket skit som folk råkar ut för. Socialen ska finnas där för att hjälpa folk men dom har så mycket regler och krav så det finns nästan ingen som stämmer in på allt det där. Och så otrevliga som dom oftast är. När jag skulle börja komma på möten för att få pengar fick jag först prata med en socialsekreterare i telefon för att hon skulle få höra om min situation och så, hon var så otrevlig och typ spydig så jag tjöt när vi hade lagt på. Jag menar, man känner sej ju inte så kaxig när man lixom kommer dit och "tigger" så möts man av folk som nästan hånar en och som nästan tycker att man är knäpp som tror att man ska kunna få hjälp.


Jag har ju ändå haft tur. Hon jag går hos nu är rätt så trevlig och så. Men jag vet ju hur mamma blivit bemött. Jag tror att jag har skrivit om det här förut nånstans i bloggen men det är så sjukt så jag skriver det gärna igen. Jag vet inte exakt hur situationen var men vi barn var i alla fall små och hon hade knappt pengar till mat åt oss. Då sa tanten där att det skulle mamma få fixa, annars skulle dom "vidta åtgärder", ja med andra ord dom skulle ta oss barn ifrån mamma istället för att hjälpa till. Det är alltså vad dom uppmuntrar, att splittra familjer? Dom är så jävla rädda att nån ska få några ören för mycket så det är inte klokt.


Nej, enda anledningen till att jag skulle tänka tanken att jobba på Socialförvaltningen är väl i så fall för att kunna protestera mot och förändra hela skiten.


Kommentarer
Postat av: Personality

Hej ! Ville bara tipsa om en jättebra hemsida om du vill ha extra pengar i plånboken, woopa! Bli medlem här: http://www.woopa.se/?ref=tildauu . Det är superenkelt och du får 20 kr direkt när du registrerar dig!



Hoppas du blir medlem, du kommer inte bli besviken jag lovar! Jag har vart medlem i mindre än 4 dagar och har över 400 kr! :) Kram

2009-07-11 @ 03:28:32
URL: http://personality.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0