090729, 14.46

Mina föräldrar har aldrig varit sådär som många är, "du får absolut inte gå dit", "den personen får du absolut inte träffa" eller "det är förbjudet". Dom har aldrig egentligen förbjudit varken mej eller mina systrar för någonting. Nu lät det som att vi fick göra precis som vi ville men så var det ju inte. Nej utan dom har alltid varit öppna med vad dom tycker och hur dom gör, med alkohol t ex. Pappa drack ju som många andra när han var yngre men inte sen vi kom till mer än nån öl eller grogg då och då. Mamma skulle man väl nästan kunna kalla nykterist, hon har i alla fall aldrig haft nån större fyllekarriär! Däremot har dom aldrig förbjudit oss att dricka. Självklart skulle dom aldrig ha köpt något till någon av oss innan vi hade åldern inne, vilket vi aldrig heller har behövt tjafsa om eftersom ingen av oss dricker. Och det var just det jag ville komma till. Jag tror att tack vare att mina föräldrar var som dom var, öppna och ärliga så har det fått oss att göra vårat val. Vi dricker helt enkelt inte.

Samma sak vad gäller pojkvänner och sex. Det har aldrig varit nått snack om att "du får inte sova i samma rum som en pojke innan du är gift" eller liknande. Så som många också är. Man förbjuder allt tills det förbjudna är så spännande att man bara måste testa och jag tror inte på den ideén. Och jag tror inte heller på att tvinga på barnen sina egna åsikter. Självklart ska man sätta gränser men att bara förbjuda och förbjuda leder ju snarare till att när ens barn gjort något fel, då är dom för rädda för att våga berätta om det för sina föräldrar eftersom dom vet att det egentligen är förbjudet. Jag har aldrig varit rädd att berätta något för mina föräldrar. Jag har iofs heller inte gjort speciellt mycket i mitt liv men jag kan lova att hade jag haft något att berätta skulle jag ha gjort det, för jag vet att mina föräldrar skulle kunna ta det på ett bra sätt.

Det handlar ju om att man måste lita på sina barn. Om man förbjuder allt visar ju det på att man inte litar på sitt barn, man litar inte på att man uppfostrat barnen på ett sätt som gör att dom kan välja rätt själva, tycker jag. Jag hoppas och önskar att mina framtida barn också kommer välja att inte dricka men jag skulle aldrig tvinga på dom mitt val. Nej, jag skulle visa dom att jag litar på att dom gör rätt val och att dom alltid kan komma till mej om det är något. Istället för att förbjuda, bli arg och stänga av. Barn vill ju trotsa sina föräldrar men finns det då inte en massa förbud vad ska dom då trotsa?

Kommentarer
Postat av: SANNAH

Hihi okej:D Ska försöka få in så mycket sånt som möjligt:D

2009-07-29 @ 15:10:02
URL: http://saanzil.blogg.se/
Postat av: Hälsogudinnan - din inspiration till ett hälsosamt liv!

Hej! Om du gillar min blogg, så kommentera i mitt senaste inlägg! Försöker få så många kommentarer som möjlig i ett inlägg! Kram Hälsogudinnan



Hälsogudinnan - din inspiration inom hälsa, välmående, nyttig kost, träning och skönhet!

2009-07-29 @ 17:06:40
URL: http://halsogudinnan.blogg.se/
Postat av: mary

heejsan : )

fin blogg du har :D

allt bra med dig ?

2009-07-29 @ 17:27:01
URL: http://maaryre.blogg.se/
Postat av: mary

sv: jo allt är super med mig, hihi. Dock lite trött .

gjort idag då?

2009-07-29 @ 17:40:22
URL: http://maaryre.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: jag har inte alls gjort så mycket. bara varit hemma och gjort det gamla vanliga. Tv och dator haha. Det är inte så speciellt fint väder precis, så gick bara ut och tog lite luft. ; )

2009-07-29 @ 18:26:30
Postat av: mary

sv: jag har inte alls gjort så mycket. bara varit hemma och gjort det gamla vanliga. Tv och dator haha. Det är inte så speciellt fint väder precis, så gick bara ut och tog lite luft. ; )

2009-07-29 @ 18:26:53
URL: http://maaryre.blogg.se/
Postat av: I S A B E L L A

SVAR: hih, visst är hon bara för söt! Hoppas din dag vart bra kram :)

2009-07-29 @ 19:12:13
URL: http://tinkerbella.blogg.se/
Postat av: mary

sv: ja hehe : ) ska vi följa varandra ¨på bloglovin?

2009-07-29 @ 20:21:07
URL: http://maaryre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0